Σύλλογος Γονέων, Κηδεμόνων

και Φίλων Ατόμων με Αυτισμό Ν. Μεσσηνίας


"Σαν τους κόκκους της άμμου, αμέτρητοι,

απηροελάχιστοι, ως το αέναο. Έτσι και η προσπάθεια έτσι και η ελπίδα"....
ΑΔΕΡΦΙΑ ΠΑΙΔΙΩΝ ΜΕ ΑΥΤΙΣΜΟ

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΠΟΥ ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ ΣΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΣΤΗ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟ ΓΙΟΥΛΑ ΣΑΡΔΕΛΗ

9/4/2012

Το Κέντρο Ημέρας ιδρύθηκε από το Σύλλογο Γονέων

, Κηδεμόνων και Φίλων Ατόμων με Αυτισμό τα το 2007, μια δομή εποπτευομενη από τη Διεύθυνση Ψυχικής Υγείας που αποτελεί την μοναδική εξειδικευμένη μονάδα θεραπευτικής αντιμετώπισης  Διάχυτης Αναπτυξιακής Διαταραχής-Διαταραχής στο Φάσμα του Αυτισμού στη Πελοπόννησο.

Η Επιστημονικά Υπεύθυνη του Κέντρου Ημέρας Παυλοπούλου Γεωργία,Μ.Sc Ειδική Παιδαγωγός και Υποψήφια Διδάκτωρ του Πανεπιστημίου του Λονδίνου μίλησε για το ανανεωμένο οικογενειοκεντρικό πρόγραμμα ψυχοεκπαίδευσης που στοχεύει στην ολοκληρωμένη στήριξη της οικογένειας του ατόμου με Αυτισμό .

Με ποιο τρόπο στηρίζετε την οικογένεια ενός παιδιού από τη στιγμή που θα απευθυνθεί στο Κέντρο Ημέρας ;

Στο Κέντρο Ημέρας εκτός από την ψυχοπαιδαγωγική παρέμβαση που σχεδιάζουμε και πραγματοποιούμε για τα παιδιά με Αυτισμό (λογοθεραπεία, οργάνωση συμπεριφοράς, αισθητηριακή ολοκλήρωση, δεξιότητες καθημερινής ζωής, εκπαίδευση σε κοινωνικές δεξιότητες κ.α) προσπαθούμε να εφαρμόσουμε ένα οικογενειοκεντρικό μοντέλο παρέμβασης βασισμένο στις ανάγκες της κάθε οικογένειας. Μέσα από  μηνιαίες συμβουλευτικές συναντήσεις οι γονείς ενημερώνεται για τους μακροπρόθεσμους και βραχυπρόθεσμους στόχους του θεραπευτικού προγράμματος και εκπαιδεύονται σε τεχνικές ώστε να καταφέρει το παιδί να γενικεύσει ότι δεξιότητες κατάκτησε στο πρόγραμμα του Κέντρου. Οι γονείς παρακολουθούν ζωντανά μέσα από μονόδρομο καθρέφτη τις συνεδρίες και ενθαρρύνονται στο ακολουθήσουν κα ιοι ίδιοι απλά βήματα στο σπίτι.

 

 

Όμως οικογένεια δεν είναι μόνο οι γονείς….Τι γίνεται με τα αδέρφια;

Τα παιδιά με αυτισμό έχουν αδέρφια τα οποία είναι τυπική ανάπτυξης αλλά ‘ζούν’ καθημερινά με τον Αυτισμό. Αρκεί να σκεφτεί κανείς ότι ανάμεσα σε όλες τις ανθρώπινες σχέσεις αυτή ανάμεσα στα αδέλφια διαρκεί περισσότερο. Είναι λοιπόν σημαντικό να στηρίξουμε τα αδέρφια των παιδιών με αυτισμό και να αντιμετωπίζουν τις καθημερινές προκλήσεις, να νιώθουν άνετα με τα συναισθήματα τους απέναντι στην οικογένεια και να έρθουν σε επαφή με άλλα αδέρφια που αντιμετωπίζουν παρόμοιες προκλήσεις.Χρειάζεται να συμπεριλάβουμε τα αδέρφια στο κλινικό μας σχεδιασμό.

Οι γονείς συχνά εκφράζουν το προβληματισμό τους για το ‘άλλο ‘ παιδί …Ζηλεύει τον αδερφό του…. Μερικές φορές φωνάζει και αυτός όπως ο αδερφός του για να του δώσουμε  προσοχή…Πώς θα εξηγήσω στη κόρη μου γιατί ο αδερφός της δεν μιλάει…. Αυτά είναι μόνο  μερικά από τα όσα αναφέρουν οι γονείς στη διάρκεια των συμβουλευτικών. Η ιδέα για ένα πρόγραμμα για τα αδέρφια υπήρχε καιρό. Αφού μελετήσατε προσεχτικά τις ανάγκες των οικογενειών που απευθύνθηκαν σε εμάς επιλέξαμε ένα μοντέλο σύγχρονο με σεβασμό στη μοναδικότητα και με τρόπο που δεν θα επιβαρύνουμε περισσότερο τα αδέρφια.

Οι έρευνες τι μας λένε μέχρι στιγμής για τα παιδιά που μεγαλώνουν με ένα αδερφό με αυτισμό;

Έρευνες της τελευταίας δεκαετίας μας πληροφορούν ότι τα αδέρφια των παιδιών με αυτισμό συχνά κατακλύζονται από αίσθημα απομόνωσης από την οικογένεια,αίσθημα θυμού,αίσθημα φόβου,αίσθημα σύγχυσης και επιπλεον αίσθημα ενοχής για όλα τα παραπάνω συναισθήματα. Κάποιοι ερευνητές κάνουν λόγο για περιχαράκωση των παιδιών σε γονεικούς ρόλους από το άγχος τους να βοηθήσουν το αδερφάκι τους με αυτισμό. Λιγότερο συχνά αλλά όχι σπάνια συναντάμε στα αδέρφια των παιδιών με αυτισμό στοιχέια κατάθλιψης,άγχος, προβλήματα προσαρμογής συμπεριφοράς κατά τη  διαρκεια της παιδικής και εφηβικής ηλικίας,διάσπαση προσοχής/υπερκινητικότητα και διαταραχές διαγωγής.

Είναι γνωστό ότι οι σχέσεις μέσα σε μια οικογένεια δεν είναι γραμμικές, αντίθετα η συμπεριφορά του ενός  συσχετίζεται με τη συμπεριφορά του άλλου. Για παράδειγμα προβλήματα συμπεριφοράς του παιδιού με αυτισμό μπορεί να αυξάνουν το γονεικό άγχος, να επηρεάζουν τη λειτουργικότητα της οικογένειας σε καθημερινές ρουτίνες, να περιορίζουν τις κοινωνικές επαφές της οικογένειες και κατ’επέκταση να επηρεάζουν την καθημερινότητα των αδερφών των παιδιών με αυτισμό.

Η εμπειρία μου μέχρι στιγμής είναι πολύ δυνατή και συχνά ανακαλύπτω ότι τα παιδιά αυτά εκτός από τις προκλήσεις που καλούνται να αντιμετωπίσουν και τις δυσκολίες τους συχνά διέπονται από ζεστασιά, στοργικότητα, ενσυναίσθηση, καλή αντίληψη του εαυτού και αρκετή αυτοπεποίθηση!!!

Υπάρχει επιστημονική βάση πίσω από τη συγκρότηση αυτού του προγράμματος ;

Η φιλοσοφία μας βασίζεται στο μοντέλο της νοητικοποίησης. Στην ικανότητα του ατόμου να ερμηνεύει τις πράξεις του  και των άλλων αποδίδοντας τους νόημα και αναγνωρίζοντας πιθανές επιθυμίες, συναισθήματα και ιδεώδη πίσω από αυτές. Κατά την διάρκεια των αλληλεπιδράσεων μας άλλους απαντάμε μόνο μένοντας στην επιφάνεια της αλληλεπίδρασης αλλά και βασιζόμενοι  στην αίσθηση που έχουμε για τις νοητικές διεργασίες του άλλου. Υποθέτουμε ότι είμαστε ‘προγραμματισμένοι’  να κάνουμε νοητικοποίηση αλλά δεν είναι πάντα εύκολο. Τα αδέρφια των παιδιών με αυτισμό μπροστά μπορεί να ‘μπλοκάρουν’ λόγω διαφορικής γονεικής μεταχείρισης, ντροπής, αμηχανίας, θυμού, ζήλιας ή της αυξημένης συναισθηματικής υποχρέωσης τους  να δέχονται /ανέχονται   το αδερφάκι τους επειδή αυτά είναι .

Τι στόχους έχετε θέσει ;

Δουλεύουμε με τα αδέρφια σε ατομικό και ομαδικό επίπεδο σε ψυχοεκπαιδευτικές συνεδρίες μέσα από συζήτηση, ζωγραφική και παιχνίδια για να προάγουμε σταδιακή κατανόηση της διαφορετικότητας, βίωση αυτό-ολοκλήρωσης (υπευθυνότητα απέναντι σε εκδηλούμενες συμπεριφορές, αποφυγή επαναλαμβανόμενων ενστικτωδών μοτίβων συμπεριφοράς),ευελιξία, χιούμορ  και ελάττωση μονοδιάστατων πεποιθήσεων για το τι μπορέι να αποτελεί πρόβλημα ή λύση σε μια δεδομένη κατάσταση.Τα αδέρφια καλούνται να μιλήσουν σαν μας, να μας μεταδώσουν γνώση για τη κατάσταση του αδερφού τους και να αναστοχαστούν τις εμπειρίες τους.

 
RocketTheme Joomla Templates