Σύλλογος Γονέων, Κηδεμόνων

και Φίλων Ατόμων με Αυτισμό Ν. Μεσσηνίας


"Σαν τους κόκκους της άμμου, αμέτρητοι,

απηροελάχιστοι, ως το αέναο. Έτσι και η προσπάθεια έτσι και η ελπίδα"....
ΑΥΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΑΙΣΘΗΤΗΡΙΑΚΗ ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ

Πόσο καιρό λειτουργεί η αίθουσα της αισθητηριακής ολοκλήρωσης;

Η αίθουσα λειτουργεί από τον Μάιο του 2011.
Στο Κέντρο Ημέρας έπειτα από διεπιστημονική αξιολόγηση παρέχεται εκπαίδευση και θεραπεία βασισμένη σε ένα εκλεκτικό μοντέλο που ακολουθεί τα σύγχρονα ερευνητικά δεδομένα. Η αισθητηριακή ολοκλήρωση ήρθε να συμπληρώσει την ολιστική προσέγγιση που ακολουθεί η διεπιστημονική ομάδα για την καλύτερη αντιμετώπιση των δυσκολιών που αντιμετωπίζουν τα παιδιά με διάγνωση στο φάσμα του αυτισμού.

Τι είναι  όμως η αισθητηριακή ολοκλήρωση;

Η αισθητηριακή ολοκλήρωση είναι μια νευρολογική διαδικασία που αναφέρεται στην ικανότητα του εγκεφάλου να οργανώνει τις πληροφορίες που λαμβάνει από τις αισθήσεις, μέσα από το περιβάλλον και το σώμα του, να τις επεξεργάζεται και να τις χρησιμοποιεί κατάλληλα για να σχεδιάζει και να προσαρμόζει τη συμπεριφορά του.

Όλοι ξέρουμε για τις 5 αισθήσεις: την όραση, την ακοή, την όσφρηση, τη γεύση και την αφή. Στην αισθητηριακή ολοκλήρωση όμως κεντρικής σημασίας είναι και άλλες δυο αισθήσεις: η ιδιοδεκτικότητα, που αναφέρεται στην αίσθηση που λαμβάνουμε από τις αρθρώσεις και τους μυς και μας πληροφορούν για το που βρίσκονται τα μέλη του σώματός μας στο χώρο (εγρήγορση), και η άλλη αίσθηση είναι η αίσθηση του αιθουσαίου συστήματος που μας πληροφορεί για τη θέση του κεφαλιού μας και έχει σχέση με την κίνηση και την ισορροπία.

Με την διαμόρφωση, ανάπτυξη και ρύθμιση των παραπάνω συστημάτων επιτυγχάνεται και η αισθητηριακή ολοκλήρωση που επιτρέπει στο άτομο να αναγνωρίζει και να επιλέγει τα διαφορετικά αισθητηριακά ερεθίσματα του περιβάλλοντος.

Αν λοιπόν υπάρχει διαταραχή στην αισθητηριακή ολοκλήρωση θα έχουμε δυσκολίες στην επικοινωνία, στην κοινωνικοποίηση, στη μάθηση, στην κίνηση, στην προσαρμογή, στην ανεξαρτητοποίηση του ατόμου.

Ποιες είναι οι πιο συχνές δυσκολίες με τις οποίες έρχεστε αντιμέτωποι στο Κέντρο Ημέρας;

Μερικά παραδείγματα δυσκολιών που εμφανίζουν τα παιδιά με αυτισμό είναι τα παρακάτω: Συχνά αποφεύγουν το άγγιγμα και τη σωματική επαφή. Έχουν έντονη αντίδραση με κλάμα και επιθετικότητα σε καθημερινές δραστηριότητες όπως λούσιμο, βούρτσισμα δοντιών, χτένισμα, κούρεμα, κόψιμο νυχιών κ.λπ. Δυσκολίες στην αλλαγή των ρούχων. Περίεργη αίσθηση σε μερικές υφές, στο φόρεμα παπουτσιών και στις κάλτσες. Έκφραση αηδίας στο άγγιγμα δαχτυλομπογιάς, αφρού ή πλαστελίνης. Επιλεκτικότητες στο φαγητό, συγκεκριμένων υφών, θερμοκρασιών ή επιλογή μόνο τραγανών ή μόνο μαλακών τροφών, δυσκολία στο πέρασμα από την αλεσμένη στη στερεά τροφή. Φόβος σε ύψη ή σε έντονη κίνηση, σκάλες και υψώματα.

Ποια  εφαρμογή έχει στα παιδιά με αυτισμό η αισθητηριακή ολοκλήρωση;

Η εφαρμογή της αισθητηριακής ολοκλήρωσης στα παιδιά που παρακολουθούν στο Κέντρο Ημέρας σχετίζεται άμεσα με τις παραπάνω δυσκολίες. Στόχος μας λοιπόν με την παροχή της θεραπείας είναι η βελτίωση της αισθητηριακής επεξεργασίας, καταγραφής και ρύθμισης των ερεθισμάτων για την ανεξαρτητοποίηση του ατόμου σε δραστηριότητες καθημερινής ζωής, στην εκπαίδευση- μάθηση και στο παιχνίδι. Η θεραπεία αυτή σε συνδυασμό με το εκλεκτικό θεραπευτικό πρόγραμμα που υλοποιείται σε ατομικό και ομαδικό επίπεδο για κάθε παιδί στο Κέντρο Ημέρας μπορεί να βελτιώσει τη ποιότητα της ζωής του ατόμου με αυτισμό και της οικογένειάς του.

Τι περιλαμβάνει η παρέμβαση της αισθητηριακής ολοκλήρωσης, τι ο εξοπλισμός και πώς ‘δελεάζεις’ τα παιδιά να συμμετέχουν σε αυτή;

Η παρέμβαση ακολουθεί κάποιες αρχές: Είναι εξατομικευμένη και σύμφωνα με τις ανάγκες του κάθε παιδιού. Εστιάζει στη ενεργή συμμετοχή του παιδιού. Είναι ευέλικτη και προσαρμόζεται σύμφωνα με τις δυνατότητες του παιδιού, είναι εξουθενωτική, είναι διασκεδαστική και ενεργοποιεί όλες τις αισθήσεις.

Ο χώρος είναι κατάλληλα διαμορφωμένος με στρώματα, μαξιλάρια, υφάσματα διαφορετικών υφών, κούνια, φώτα, δοκούς ισορροπίας, μπάλες, σφυρίχτρες και καλαμάκια. Ακόμη χρησιμοποιούνται μουσική, παιχνίδια με δόνηση, αρώματα, αφρός, πλαστελίνες.

Η μεγαλύτερη επιτυχία της θεραπείας είναι όταν μοιάζει με παιχνίδι. Kαταρχήν ο χώρος από μόνος του είναι ιδιαίτερα ελκυστικός. Το παιδί έχει ενεργή συμμετοχή, εξερευνά, δημιουργεί, παίρνει πρωτοβουλίες και με ευχαρίστηση λαμβάνει μέρος στην παρέμβαση. Φυσικά απαραίτητη είναι και η δική μας καλή συνεργασία με το παιδί με στόχο την ενθάρρυνση, την επικοινωνία αλλά και την συνεχόμενη αξιολόγησή του.

Η θεραπεία εκτός από ατομική μπορεί να είναι και ομαδική αλλά με μικρό αριθμό παιδιών (συνήθως 2) με στόχο το συνεργατικό παιχνίδι, την αλληλεπίδραση και επικοινωνία.

Ο εργοθεραπευτής πρέπει να είναι κατάλληλα εκπαιδευμένος στην τεχνική της αισθητηριακής ολοκλήρωσης και φυσικά να ανατροφοδοτείται συνεχώς και να συζητά με την υπόλοιπη θεραπευτική ομάδα την εξέλιξη και πορεία του παιδιού.

Τέλος, στο Κέντρο Ημέρας προσφέρεται ψυχοεκπαίδευση και συμβουλευτική γονέων πάνω σε θέματα που αφορούν το αισθητηριακό κομμάτι καθώς η συνεργασία μαζί τους είναι πολύ σημαντική για την καλύτερη αντιμετώπιση αυτών των δυσκολιών.

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ :

KENΣΑΛΗ ΜΑΡΙΑ, ΕΡΓΟΘΕΡΑΠΕΥΤΡΙΑ ΚΕΝΤΡΟΥ ΗΜΕΡΑΣ

ΠΑΥΛΟΠΟΥΛΟΥ ΓΕΩΡΓΙΑ , ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΑ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΚΕΝΤΡΟΥ ΗΜΕΡΑΣ

 
RocketTheme Joomla Templates